Pressemeddelelse: København får bugt med tomme butikslokaler

Ejendomstorvet.dk -

Gennem to år med corona har butikker og spisesteder klaret sig bedre end ventet, og nu har udviklingen nået hovedstaden, der har lidt under et brat fald i turister. Andelen af udbudte eller ledige lokaler er faldet til det laveste i fem år, viser nye tal fra Ejendomstorvet.

Hovedstaden halsede bagefter, da udbuddet af lokaler til butikker og spisesteder overraskende faldt gennem sidste halvdel af coronakrisen og ved udgangen af 2021 nåede det laveste niveau i 2011. De nyeste tal viser imidlertid, at København by – med selve København samt Frederiksberg, Dragør og Tårnby – har faldende udbud af lokaler, mens udviklingen på landsplan er bremset op.

Det fremgår af det kvartårlige Ejendomstorvet Markedsindeks over udbudte erhvervslokaler, udgivet fælles af erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk, Dansk Ejendomsmæglerforening og EjendomDanmark, som repræsenterer udlejere og administratorer af ejendomme.

“På landsplan er faldet i udbuddet bremset op – udbuddet af lokaler til butikker, spisesteder, kaffebarer og takeaway er endda steget en anelse ved indgangen til 2022. Men i København by er udbuddet det seneste år faldet over 40 procent, og alene fra 4. kvartal 2021 til 1. kvartal i år skrumpede udbuddet med næsten 9.000 kvadratmeter svarende til tre Føtex-varehuse. Udbuddet er det laveste siden 2017, og med blot 2,2 procent af de samlede butiksarealer ligger andelen af udbudte lokaler nu under landsgennemsnittet på 2,6 procent,” siger Jakob Wegener, administrerende direktør for Ejendomstorvet.dk.

Portalen er ejet fælles af landets erhvervsmæglere ligesom “søsterportalen” Boligsiden.dk. På landsplan er næsten 7.700 erhvervslejemål og ejendomme udbudt via Ejendomstorvet.dk i øjeblikket, heraf lidt over 1.500 lokaler til butikker og cafeer, fordelt over hele Danmark. Heraf er præcis 230 udbudt i København by, flest – 197 – i selve København, mens der er 25 lokaler at vælge imellem på Frederiksberg og i alt blot 8 lokaler i Amager-kommunerne Dragør og Tårnby. I København er udbuddet størst i Indre by (K) med 64 lokaler til leje eller salg, herefter følger København S på Amager med 31 og Vesterbro (V) med 25.

“På landsplan klarede butikker og spisesteder sig overraskende godt i kraft af fx hjælpepakker og et højt privatforbrug, mens især de centrale dele af København har lidt under manglen på turister. Nu er turisterne så småt ved at vende tilbage til hovedstaden. Hele markedet har også ændret sig; udlejere og lejere har skullet nå frem til nogle nye lejeniveauer, og det er nok gået hurtigere i nogle provinsbyer at finde hinanden, mens udviklingen har været lidt forsinket i København, der er præget af en del udenlandske brands,” siger Peter Winther, partner i Colliers International.

Generelt er detailhandlen præget af en udbredt forventning om, at der ikke kommer flere coronabølger. Som et aktuelt eksempel fra København, nævner Peter Winther, at Colliers overtog formidlingen af et lejemål på cirka 1.000 kvadratmeter. Det blev delt op i syv mindre lejemål, og efter kort tid er fem af dem ved at være afsat.

“Trods svære tider for detailhandlen med nedlukninger og coronarestriktioner det seneste par år er udbuddet af ledige detaillokaler faldet. Dansk økonomi er kommet godt igennem pandemien, og den samlede detailhandelsomsætning har siden marts sidste år ligget på et noget højere niveau end før coronaen,” siger Ole Hækkerup, administrerende direktør for Dansk Ejendomsmæglerforening.

Danmark har i alt 19,5 mio. kvadratmeter butiksareal, og ved indgangen til 2022 var 515.000 kvadratmeter udbudt til leje eller salg.

Ejendomstorvet Markedsindeks Udbudsstatistikken kortlægger hvert kvartal udbuddet af danske erhvervsbygninger, fordelt på butikker, kontorer samt lager-/logistik-/produktionslokaler – opgjort som udbudte lokaler målt i forhold til den samlede bestand af bygninger (kvadratmeter). Statistikken omfatter en meget betragtelig del af erhvervslokalerne i Danmark og udgives af Dansk Ejendomsmæglerforening (DE) i samarbejde med erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk og EjendomDanmark (ED).

Dansk Ejendomsmæglerforening er brancheforening for virksomheder og personer, der formidler fast ejendom (boliger eller erhvervslokaler). Foreningen blev grundlagt i 1912 og har i dag omkring 90 procent af alle mæglere som medlemmer.

Ejendomstorvet.dk har Danmarks største udvalg af erhvervslokaler med aktuelt lige knap 7.700 lokaler til udlejning og ejendomme til salg i alle kategorier. Dataene kommer fra knap 300 medlemmer/annoncører, herunder næsten alle landets erhvervsmæglere samt pensionskasser, ejendomsselskaber og administratorer. Ejendomstorvet.dk er organiseret som en forening uden krav om overskud og har mere end 200.000 besøgende hver måned. I 2021 var portalen med til at formidle omkring 4.000 transaktioner til en værdi af over 10 mia. kr. fordelt på indgåede lejeaftaler og solgte ejendomme. Ejendomstorvet.dk er blevet udbygget med en app, og søgeagenten er udvidet med off-market-sager.

EjendomDanmark organiserer ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom. Foreningen blev etableret i 1860, og medlemmerne står for cirka 85 procent af det professionelle ejendomsmarked.

Supplerende materiale