Menu

5 yoga-øvelser der ikke skræmmer dine kollegaer væk

EJENDOMSTORVET.DK - 07 MAJ 2018 - #ERGONOMI

Alle, der har deres dagligdag på et kontor, kender til problemer som ømhed i ryggen og lænden. Her får du 5 yoga-øvelser, som din krop vil takke dig for, og som i øvrigt ikke vil skræmme dine kollegaer væk.

Siddende rygstræk

Sådan gør du:

  1. Sid med strakt ryg
  2. Tag en dyb indånding og stræk dig op mod loftet med åbne arme.
  3. På din udånding: Træk skulderne tilbage og bøj en smule i din øvre ryg og brystet.
  4. Hold positionen et par sekunder, før du lader armene sænke til siderne igen.
  5. Gentag et par gange

Siddende twist

Sådan gør du: 

  1. Sid på din stol med rank ryg
  2. Tag en dyb indånding
  3. På din udånding twister du til den ene side og tager fat i dit armlæn eller stoleryggen.
  4. Træk vejret et par gange her og mærk strækket.
  5. Gentag herefter til den anden side.

Håndledstwist

Mange års brug af tastatur og mus kan have negative konsekvenser for både håndled og underarmene. Brug denne øvelse til at løsne op i håndled og underarme.

Sådan gør du:

  1. Varm håndleddet op ved at bevæge det i alle retninger.
  2. Løft armen op som vist på billedet
  3. Med den ene hånd presser du fingrespidserne mod toppen af din arm.
  4. Byt herefter hånd.
  5. Bøj herefter hvert håndled i modsatte retning, ved at presse fingrespidserne ind mod dit håndled.
  6. Slut af med at strække armene ud foran dig og giv dine håndled en rystetur i alle retninger.

Skulderstræk

Brug denne øvelse til at løsne op og til hele tiden at holde skulderne i den optimale position.

Sådan gør du:

  1. Begynd med at skubbe din stol ud fra skrivebordet
  2. Stil dig et stykke fra bordet så du lige akkurat kan nå bordet med hænderne.
  3. Lav strækket ved at placere hovedet mellem dine arme og kig ned i gulvet, mens dine hænder hviler på kanten af skrivebordet.
  4. Hold strækket i ca. 1 minut, før du vender tilbage til dit skrivebord.

Foroverbøjet stræk

Sådan gør du:

  1. Stil dig ved siden af dit skrivebord
  2. Bøj dig forover og lad dig falde så langt ned som muligt.
  3. Hold strækket i minimum 20 sekunder og svaj til hver side samtidig.
  4. Ved at lade dine arme og hænder hænge nedad, giver du nakke og ryg en velfortjent pause fra skrivebordsarbejdet, og samtidig vil du øge blodtilførslen, hvilket giver plus på energikontoen resten af dagen.

Office-yoga kan med fordel laves sammen med kollegaerne på kontoret. Sæt 10 minutter af hver dag og lav øvelserne sammen med dine kollegaer. Det er både sundt og sjovt, og så skaber det godt sammenhold.

Kender du nogen gode øvelser til kontoret? Så del dem gerne med os i kommentarfeltet!

 

Står du og mangler det helt rette lokale til din virksomhed, hvor der er masser af plads til dig, dine kollegaer og de vigtige yoga-øvelser? Så kan du helt gratis søge blandt hele landets erhvervslokaler, investeringsejendomme og kontorpladser på Ejendomstorvet.dk

 

Fik du læst?

Se alle indlæg i kategorien ergonomi

0 kommentarer


Skriv en kommentar

(max 1000 karakterer)
SKRIV KOMMENTAR