Menu

6 gode råd til en virksomhed i tranformation

EJENDOMSTORVET.DK - 13 JUNI 2019 - #EFFEKTIVITET

Fik du mon læst vores indlæg om Danhostel Copenhagen Amager og deres nye indretning, som bringer naturen inden for?

De har forvandlet deres tidligere meget lukkede og skjulte reception til en åben reception, som er det første, der møder dig, når du træder ind ad døren. Naturen er bragt indenfor med blandt andet mosvægge, birketræsstammer og en reception bygget i de fineste naturmaterialer. Deres indretning emmer simpelthen af bæredygtighed.

Hvis ikke du har læst indlægget om deres renoveringsproces, så kan du finde det lige her.

I dette indlæg giver de to ejere af Danhostel Copenhagen Amager, Malou og Lasse, dig deres 6 bedste råd til en virksomhed i transformation. Noget, som de i den grad er blevet kloge på efter renoveringen af deres hostel. 

1. Inddrag medarbejderne

Involver så mange medarbejdere, som det er muligt, og gør samtidig noget socialt ud af det. Under renoveringen afholdte Malou og Lasse for eksempel flere workshops, hvor de samlede medarbejderne og spurgte ind til deres ideer, bekymringer og frustrationer.

Og vigtigst af alt: Der blev lyttet til medarbejderne. For netop det at lytte til sine medarbejdere er noget af det vigtigste, man kan gøre. På den måde kan man hurtigere få afklaret de eventuelle problemer, medarbejderne oplever, og så bliver processen meget lettere for alle. Samtidig får medarbejderne også indflydelse på projektet, og det gør processen mere relevant for dem.

Malou og Lasse har også lavet løbende evalueringer, hvor medarbejderne er blevet spurgt ind til, hvad de synes fungerer godt, og hvad der ikke fungerer så godt. På den måde kan man også få en fornemmelse af de eventuelle frustrationer og bekymringer, som medarbejderne går med.

2. Vær ikke bange for modstand fra medarbejderne – brug det som en ressource

Undervejs i renoveringsprocessen hos Danhostel Copenhagen Amager har medarbejderne skulle vænne sig til tanken om en hel ny måde at arbejde på. Og det var en udfordring i starten. Medarbejderne var nemlig nervøse for, at den åbne receptionsindretning ville gøre det utrygt for dem at arbejde om aftenen og natten.

Mange renoveringsprojekter åbner op for nye måder at arbejde på – og dette på godt og ondt. Det er igen vigtigt at lytte til medarbejderne og være åbne for deres frustrationer og bekymringer. Måske kan man endda bruge dem til at finde en endnu bedre løsning. Spørg medarbejderne, hvordan de ville løse det, hvis de havde helt frie tøjler og lad dig inspirere af deres input.

Med andre ord: Brug medarbejdernes modstand som en ressource til en endnu bedre løsning.

3. Kommunikation, kommunikation og differentieret kommunikation

Malou og Lasse kan ikke sige det nok. Kommunikation er altafgørende, når ens virksomhed er i transformation. Og her skal man bare slå dig løs, differentieret kommunikation er nemlig aller bedst.

Uformelle snakke med medarbejderne kan være rigtig gode. Det kan være en hurtig snak ved kaffemaskinen, eller når man møder hinanden på gangen. Der vil altid være nogle, som ikke råber så højt på det fælles morgenmøde, og med de uformelle snakke har man muligheden for at få en ide om, hvad den enkelte medarbejder går og tænker.

Malou og Lasse har også brugt walk-and-talks under deres renoveringsproces. Her går man en runde med en af medarbejderne og drøfter små som store ting. Igen en uformel måde at tage snakken op på.

Det kræver ofte meget mere kommunikation, end man er forberedt på, når man gennemgår en renoveringsperiode. Man skal selvfølgelig både kommunikere med alle de interne – og eksterne parter, der er en del af projektet. Men man skal i særdeleshed også kommunikere med medarbejderne, så man kan sikre, at de har det godt igennem hele processen.

4. Søg hjælp fra professionelle

Tanken om selv at skulle have stået for renoveringen hos Danhostel er helt utænkelig for Malou og Lasse. De fik blandt andet stor hjælp fra Zeso Architects, som satte sig ind i, hvem de var, og hjalp dem med at skabe lige netop de rum, som de ønskede.

Det er ofte lettere for nogle udefra at tænke ud af boksen. Og når man står over for en renovering, er det i den grad nødvendigt, at man har nogle, som kan tænke ud af boksen. Derudover kan en ekstern samarbejdspartner også være en god sparringspartner, som kan hjælpe med at realisere de ideer, som man selv går med.

5. Vær åben og skjul ikke noget for nogen

Hav medarbejderne med igennem hele processen og lad være med at forsøge at presse noget ned over hovedet på dem, det vil gøre processen meget sværere.

Malou og Lasse har med glæde taget imod idéer fra deres medarbejdere, og de har involveret dem i alle processerne. Dermed får medarbejderne en form for medfølelse over processen, og det gør, at de pludselig arbejder mod et fælles mål.

6. Hold ud og hold ved, det tager lang tid

En renoveringsproces bliver altid længere og mere kompliceret, end man regner med. Hold ud og hold ved, råder Malou og Lasse dig til. I sidste ende er det alt arbejdet værd.

Vi håber, at de 6 gode råd fra Malou og Lasse har givet dig en ide om, hvordan man håndterer en virksomheds renoveringsproces på bedste vis.

Læs mere om Danhostel Copenhagen Amager her.

Er du på udkig efter nye lokaler?

Hvis du leder efter de helt rette lokaler til din virksomhed, hvor dine indretningsdrømme kan realiseres, så kan Ejendomstorvet hjælpe dig. På Ejendomstorvets portal kan du få et overblik over hele landets ledige erhvervslokaler, investeringsejendomme og kontorpladser. Klik her og start din søgning allerede nu.

Fik du læst?

Se alle indlæg i kategorien effektivitet

0 kommentarer


Skriv en kommentar

(max 1000 karakterer)
SKRIV KOMMENTAR