Menu

3 tricks til at udrydde overspringshandlingerne

ALTOMLEDELSE.DK - 15 OKTOBER 2018 - #EFFEKTIVITET

Indlægget er bragt i samarbejde med Altomledelse.dk 

Du er fast besluttet. Nu skal slaget stå. Referatet skal onduleres. Rapporten skal skrives. Mødet skal planlægges. Arbejdet skal gøres. Men bedst som du er i sving. Hjernen flakker. Bare et kort sekund.

  • Skulle du lige hurtigt smutte forbi indbakken?
  • Mon der er sket noget på Facebook?
  • Og var der egentlig ikke også noget du skulle huske at sige til Hanne ovre fra Økonomi?
  • Eller var det måske bare tid til en ny kop kaffe?

Du vælter rundt i fristelser. Det er drønsvært at holde et skarpt fokus.

Men kan du huske sidst du klarede den?

Sidst du var i flow.

Du følte dig ustoppelig. Arbejdet flød, du glemte tiden og buldrede bare afsted. Du var nærmest lidt høj over dit eget fokus.

Sådan kan du få det igen.

Her får du tre tricks til at styrke dit fokus. Så du får lettere ved at komme ind i et flow. Og forstyrrelserne får sværere ved at vippe dig af pinden.

Det er enkle teknikker. De koster ikke rigtig noget. Og du kan bruge dem allerede i dag.

De 3 tricks er:

  1. Pomodoroteknikken
  2. Den rigtige lyd i høretelefonerne
  3. Træk vejret dybt – prøv mindfulness

1 – Pomodoroteknikken

Pomodoroteknikken hjælper dig til at træne, holde og styrke dit fokus. Det gør den grundlæggede ved at tvinge dig til at arbejde i perioder på 25 minutter ad gangen.

Teknikken er ret simpel.Du vælger en opgave, sætter uret til 25 minutter og så må du ellers ikke lavet andet, før uret ringer.

Får du så trang til en overspringshandling undervejs, så kan du se, at der er 8 minutter tilbage af din pomodoro. Tiden hjælper dig med at holde fast i din beslutning. Nu er det arbejdsopgaven foran dig, der er i centrum. Og det er kun den.

Mellem hver pomodoro, så får du selvfølgelig en velfortjent pause. Og sådan en god velfortjent pause er langt bedre end den dårlige samvittighed over igen at brænde tiden af på Instagram. Så nyd din pause. Du kan jo fejre den med din favoritoverspringshandling. Det er i hvert fald vigtigt, at du holder dine pauser. Ellers så brænder hjernen sammen, inden arbejdsdagen er ovre.

De 25 minutter er perfekte, fordi det matcher nogenlunde din tid vi mennesker kan arbejde uden at miste koncentrationen. De hyppige pauser hjælper samtidig med at holde hjernen frisk i løbet af dagen.

2 – Den rigtige lyd i høretelefonerne

Brudstykker af samtaler. Telefoner der ringer. En kaffemaskine, der kværner. Baggrundsstøj bliver til afbrydelser. Og afbrydelser bliver hurtigt til overspringshandlinger.

Det er paradoksalt nok, at de åbne kontorlandskaber vokser frem. Studier viser, at baggrundsstøj kan føre til et tab i produktivitet på helt op til 66%. Prøv lige at læs det igen. 66 %.

Det er ret vildt.

Der er mange studier med fokus på storrumskontorer. De viser langt fra alle et fald på 66 %. Alligevel er tendensen tydelig. Forskningen viser, at støjen i storrumskontorer er lig med faldende produktivitet. Det er skidt for både virksomhed og medarbejdere.

Og det er skidt for dig. Tjek eksempelvis hvordan støjen påvirker både dit humør og dit helbred. Du lider i støjen.

Men lyd kan også være rigtig godt. Det kan være naturlyde, hvid støj eller musik, der virker for dig. Det er meget personligt, hvordan oplevelsen af lyd til arbejdet er.

Det centrale er, at du med designede lydbilleder, specialkomponeret fokusmusik eller hvid støj kan modarbejde baggrundsstøjen.

Du behøver ikke storme ud og investere i et par møgdyre hovedtelefoner. Selvom det er lækkert med sådan et par støjreducerende bøffer på hovedet. Prøv det af først med et par almindelige hovedtelefoner.

Du kan eksempelvis starte ud her:

Tendensen er, at de her lydbilleder virker positivt. Der er undtagelser. Men prøv det af. Måske virker det for dig.

3 – Træk vejret dybt – prøv mindfulness

Hjernen er en fantastisk lille klump. Den spiller så let som ingenting tanker op mod hinanden. Ping. Pong. Og ud af det opstår Søren Ulrich Thomsens digte, Operahuse og robotter.

Hjernen buldrer bare afsted. Stumperne støder sammen. Og det kan nogle gange blive lidt kaotisk. Lidt for meget drøn på og abefest i overetagen. Tankemylder.

Så hvordan får du ro på, så du kan lade op og gøre hjernen kampklar til næste runde?

Mindfulness handler dybest set om at give hjernen noget at fokusere på. Lidt ligesom når jeg sidder og tegner for at holde kroppen i ro under en lang konference. Du giver hjernen et fixpunkt, så tankestrømmene ikke bare flyder frit og kaotisk.

Og det mest almindelige er dit åndedræt.

Her får du 4 virkelig gode begynderøvelser.

Det gør dig meget mere fokuseret, når du kaster dig over dine arbejdsopgaver.

Bliv klogere på at arbejde i flow

Flow er den fantastiske følelse, hvor det hele bare glider for dig. Den måde at arbejde på er fantastisk. Fordi du både arbejder hurtigere og bedre. Men det kræver altså noget øvelse, hvis det ligefrem skal blive en hverdagsting for dig.

Hvis du gerne vil lære mere, så læs artiklen: ”7 tricks til at komme i flow”. Her får du teorien bag flow og mange flere gode tricks til at styrke dit fokus.

 

Med de tre tricks kan du hjælpe din effektivitet langt på vej. MEN hvad nytter effektiviteten, hvis din virksomhed mangler de helt rette lokaler, hvor denne effektivitet kan udfolde sig? På Ejendomstorvet.dk kan du finde hele landets ledige erhvervslokaler, investeringsejendomme og kontorpladser – Mon ikke jeres virksomheds kommende lokale er at finde her? Start din søgning allerede nu! 

 

Fik du læst?

Se alle indlæg i kategorien effektivitet

0 kommentarer


Skriv en kommentar

(max 1000 karakterer)
SKRIV KOMMENTAR