Menu

Bring naturen indenfor – På besøg hos Danhostel Copenhagen Amager

EJENDOMSTORVET.DK - 20 MAJ 2019 - #CASES

For blot få år siden blev du budt velkommen i en lille lukket reception, når du besøgte Danhostel Copenhagen Amager. Først skulle du selvfølgelig lige finde receptionen. Den var nemlig gemt væk i et hjørne. Om aftenen og natten var der endda gitter mellem dig og receptionisten. Sådan er det ikke længere. I dag bydes du velkommen i en stor og åben reception bygget i naturens materialer, som samtidig fungerer som café.

Vejen til den åbne reception har været en lang proces. Undervejs har medarbejderne blandt andet skulle vænne sig til en ny måde at arbejde på. Vi har besøgt Malou og Lasse, som ejer Danhostel Copenhagen Amager. De har fortalt os om deres renoveringsprojekt, hvor de blandt andet har haft fokus på bæredygtighed og medarbejdernes måde at arbejde på.

Et arkitektfirma som forstår, hvor vi er på vej hen

Malou og Lasses renoveringsprojekt startede for alvor, da de kom i kontakt med Zeso Architects, som lavede et forslag til deres renoveringsprojekt, som var lige i øjet.

”Zeso Architects mødte os med en forståelse for, hvem vi er, og de var ikke ude på at ændre alt muligt. De forstod at skabe en sammenhæng mellem det visuelle og vores strategi, som i høj grad bygger på bæredygtighed,” fortæller Malou.

Zeso Architects havde fokus på at bringe naturen indenfor samt at skabe store fællesarealer, hvor man kan være sammen.

Image som bæredygtigt hostel

Danhostel Copenhagen Amager ligger midt i naturen, og der er masser af grønt omkring dem. Samtidig er de kun få metrostop fra byen. De har længe haft et ønske om at skabe et image som bæredygtigt hostel. Men det var først da renoveringsprojektet var gennemført, at dette image for alvor slog igennem.

”Da den nyrenoverede reception stod færdig i februar 2018, gik det op for os, at det var det, der havde manglet. Nu fortæller bygningerne den samme historie, som vi selv har forsøgt at fortælle: Nemlig at vi er et hostel, som tænker bæredygtigt,” forklarer Lasse.

Med solceller på taget og både mos og birketræsstammer som en implementeret del af indretningen kan man ikke undgå at bide mærke i deres fokus på naturen. Den traditionelle skraldespand er skiftet ud med et indbygget sorteringssystem, hvor gæsterne let kan sortere deres skrald. Og også morgenbuffeten byder på masser af natur og bæredygtighed, hvor insekter blandt andet er en fast del af menuen.

En ny måde at arbejde på

Renoveringsprojektet har ført mange ændringer med sig, og det har taget sin tid for medarbejderne at vænne sig til dette. Malou og Lasse har gennem hele processen gjort meget ud af at involvere medarbejderne. Helt fra begyndelsen, hvor de kun havde skitsetegningerne, inviterede de medarbejderne til en workshop.

”På vores workshops har vi snakket med medarbejderne om helt lavpraktiske ting. Det kunne være, hvor printeren skulle stå i forhold til den enkeltes arbejdsplads. Her har medarbejderne kunne komme med deres inputs og ideer,” fortæller Lasse.

Flere medarbejdere havde svært ved at vænne sig til tanken om den åbne reception, fordi den gamle receptions gitter gav dem tryghed om aftenen og natten. Og dette selvom der aldrig har været nogle deciderede utrygge situationer på hostellet. I samarbejde med Zeso Architects har Malou og Lasse derfor haft stort fokus på at få medarbejderne med på deres tanker med renoveringen og herunder den åbne reception. De har forsøgt at give medarbejderne medejerskab over hele processen. Og det har gjort det lettere for hver enkelt medarbejder at vænne sig til de nye arbejdsrammer.

”Renoveringsperioder er aldrig sjove for medarbejderne, men de har haft en aktie i, hvad der skulle ske. I dag kan vi tydeligt se, at de er endnu gladere for at komme på arbejde, og det smitter af på vores kunder.”

Fremtidens hostel

Som altid, når vi er på besøg hos interessante virksomheder, vil vi gerne have deres bud på, hvordan fremtiden ser ud inden for deres branche. Malou og Lasse er ikke i tvivl om, at deres fokus på bæredygtighed er vejen frem, og at det er noget, som flere og flere kunder går op i.

”For os er det også vigtigt, at vores hostel ikke bare er billige sovesale og sure sokker,” fortæller Malou og fortsætter:

”Vi holder priserne på hostelniveau, men priserne er generelt højere i Danmark sammenlignet med andre lande, hvilket nok hænger sammen med, at niveauet for de danske hostels er ret højt.”

Malou og Lasse peger også på, at kundernes interesse for at rejse lokalt bliver større og større. Og det forsøger de selvfølgelig at imødekomme på deres hostel, hvor de i øvrigt også selv bor. De er hele tiden til stede blandt gæsterne og gør, hvad de kan, for, at de får den bedste oplevelse.

”Det kan være helt små ting, som gør, at gæsterne får den her lokale og personlige følelse. Jeg låner dem da gerne min egen personlige cykelhjelm, hvis de står og mangler en til cykelturen,” siger Malou.

Vores opfattelse af et hostel er i hvert fald væsentligt ændret efter vores besøg hos Danhostel Copenhagen Amager. Det var alt andet end billige sovesale og sure sokker. Vi er imponerede over, hvordan de i samarbejde med Zeso Architects har formået at bringe naturen indenfor på en elegant måde og dermed understrege deres bæredygtige tankegang.

Malou og Lasse har også givet os deres 6 bedste råd til en virksomhed i transformation. Dem deler vi med dig inden længe. Så hold dig opdateret på vores Erhvervshub.

Læs mere om Danhostel Copenhagen Amager her.

Leder du efter nye lokaler til din virksomhed?

På Ejendomstorvets søgeportal finder du hele landets udbudte erhvervslokaler, investeringsejendomme og kontorpladser. Og du kan søge helt gratis og uforpligtende blandt disse. Klik her og start din søgning allerede nu.

Fik du læst?

Se alle indlæg i kategorien cases

0 kommentarer


Skriv en kommentar

(max 1000 karakterer)
SKRIV KOMMENTAR