Menu

Hvad er god akustik i et arbejdsrum?

EJENDOMSTORVET.DK - 15 MAJ 2018 - #AKUSTIK

Hvad betyder akustik og hvad medvirker til en god akustik på din arbejdsplads? Ifølge Arbejdstilsynet, er det en fordel hvis rummets overflader dæmper og absorberer støj mest muligt, så man undgår at støjen reflekteres tilbage i rummet.

Hvis vi begynder i den modsatte grøft, så kan dårlig akustik beskrives ved at lydrefleksionerne i et arbejdsrum ikke dæmpes tilstrækkelig og lyden derved bliver gengivet. Dette har de fleste formentlig oplevet i tomme rum, hvor det kan lyde som et ekko, når der tales i rummet.

Dårlig akustik kan have negative konsekvenser for effektiviteten på en arbejdsplads, da det kan kræve at det generelle støjniveau hæves på arbejdspladsen, hvilket kan virke forstyrrende på medarbejdernes koncentration.

Dårlig koncentration er sjældent lig med høj effektivitet, så hvordan skaber man god akustik i et arbejdsrum?

5 gode råd til at forbedre akustikken på arbejdspladsen

  1. Anbring lydabsoberende materialer i lokalet som f.eks. mineraluld, skumplast med åbne porer, træbeton e.l. materialer med en porøs struktur. På kontorer, kan du med fordel opstille skærmvægge mellem hver arbejdsplads, eller få installeret et lydabsoberende loftmateriale.
  2. Placer tykke tekstiler på gulvet – dette absorberer lyd
  3. Udskift persienner med gardiner
  4. Anbringe kunst eller lign. på væggen
  5. Anbring reoler med bøger eller lign.

Er du i tvivl om akustikken er god nok på din arbejdsplads? Så kan du få foretaget en måling eller en beregning af lydforholdene gennem arbejdstilsynet.

Står du og mangler de rette lokaler til din virksomhed? På Ejendomstorvet.dk kan du søge blandt hele landets ledige erhvervslokaler, investeringsejendomme og kontorpladser. Se mere lige her!

Fik du læst?

Se alle indlæg i kategorien akustik

0 kommentarer


Skriv en kommentar

(max 1000 karakterer)
SKRIV KOMMENTAR