Tips til indretning af receptionen

Ejendomstorvet.dk - - #indretning

Indlægget er oprindeligt skrevet og bragt af Grape. Sidst opdateret d. 29.06.2022

Receptionen eller modtagelsen, som den i virkeligheden burde hedde på dansk, er et af de vigtigste områder i virksomhedens indretning.

Det ligger jo lidt i kortene, at det er her nye kunder, leverandører og medarbejdere danner sig det første varige indtryk af, hvem I er. Og vi snakker om de første fem kritiske sekunder. Så det er en oplevelse, der skal sidde lige i skabet.

Hvad skal jeres interessenter tænke om jer?

Start med at tænke grundigt over, hvad jeres interessenter (kunder, leverandører og medarbejdere) skal tænke om jer. Lav for eksempel et mindmap med alt hvad I skal huske fra ordentlighed til CSR og bæredygtighed.

Sidder medarbejderne i receptionen ordentligt? Er de for eksempel påvirket af træk, støj og dårligt lys eller får I dybe ridser i jeres CSR barometer hver eneste gang, nogen træder ind ad døren. Vil I gerne signalere ordentlighed, og at I har styr på forretningen, må receptionen på tilsvarende måde aldrig være en rodebutik.

Tænkt holistisk når receptionen indrettes

Mange receptioner har venteområder, men det er meget forskelligt, hvordan de indrettes, og derfor også hvor brugte de er.

Et velindrettet venteområde kunne måske også med fordel give rum til korte uformelle møder. Det kunne dermed løse det problem, vi kender alt for godt; nemlig manglen på ledige mødelokaler. Det passer måske endda også bedre til den hurtige formelle snak, som I engang imellem skal have med en gæst.

Venteområdet kunne også være en hyggelig cafe til gæster og medarbejdere? Eller kunne det også være mødestedet, man holder sin frokostpause? Mulighederne er mange.

Tænkt det godt igennem og husk hele tiden på, hvor vigtigt førstehåndsindtrykket er. Vi vil dog gerne advare mod, at gæster mødes med en alt for påtrængende lugt af mad.

Receptionen er for det meste også en arbejdsplads

Helt klassisk bør arbejdspladserne indrettes ergonomisk korrekt: Altså med højdejusterbare borde, gode kontorstole, korrekt arbejdsbelysning og selvfølgelig uden træk eller støj.

Indretningsplanen skal også være i orden. De færreste føler sig for eksempel godt tilpas, hvis de sidder midt i et stort lokale uden afskærmninger.

Lav omgivelser der inspirerer

Ønsker I at opnå noget ekstraordinært med jeres virksomhed, er selv jeres indretning i konkurrence med konkurrentens. Dette gælder selvfølgelig i særlig grad receptionen.

Så giv jeres kunder en inspirerende oplevelse, når de træder indenfor. Og der skal sådan set ikke meget mere end et gennemtænkt indretningsdesign til at gøre tricket. Vi synes for eksempel, at det virker rigtig godt med rolige naturinspirerede omgivelser med farver, former og materialer, der er afstemt, som var det en dansk bøgeskov.

Om det er lysegrønt forår eller et gyldent efterår kommer så lidt an på, hvad I ellers står for - det kan også være så meget andet.

Akustikken

I en reception er det sjældent vigtigt at skærme af for bimlende telefoner og kollegaers kaffesnak. Til gengæld er det rigtig vigtigt, at rum-akustikken giver et klart defineret lydbillede med en høj taleforståelighed. Både til når medarbejderen i receptionen taler i telefon, og når der skal tales med besøgende hen over disken.

Lys-design

Ligesom akustikken er det klogt at møde jeres gæster med et gennemtænkt og inspirerende lys-design. Det handler et stykke hen af vejen om at skabe nogle effekter, der giver rummet dybde.

Med det rette lys-design bliver jeres gennemtænkte indretning til den perfekte indretning.

Skal din virksomhed flytte?

Så kan Ejendomstorvet.dk hjælpe dig. På vores portal får du et overblik over hele landets ledige erhvervslokaler, investeringsejendomme og kontorpladser. Og du kan søge helt gratis og uforpligtende blandt alle emnerne!