Gode råd til indretning af kontorlokaler

Ejendomstorvet.dk - - #blog #akustik

Skal du indrette dit kontor, eller overvejer du at lave om på indretningen? Så får du fem gode råd til, hvordan du bedst indretter dit kontor.

De fem gode råd handler om:

  1. Sørg for god plads
  2. Vælg lette møbler
  3. Skab god akustik
  4. Vælg en god belysning
  5. Lav gode og funktionelle fællesarealer

Se også: Sådan finder du den rette kontortype for dig .

1. Sørg for god plads

Det er vigtigt, at der er god plads mellem hver medarbejder, så de kan opretholde deres effektivitet og føle sig godt tilpas. Hvis der er for meget forstyrrelse og støj omkring medarbejderne, kan det gå hen og påvirke arbejdsglæden og det gode arbejdsmiljø.

Ifølge arbejdstilsynet skal følgende krav overholdes:

· Arbejdsrummet skal have en arbejdshøjde på 2,5 meter og minimum være 7 kvadratmeter

· Det vil normalt være tilstrækkeligt, hvis der er 12 kubikmeter luft i arbejdsrummet per beskæftiget medarbejder

· Gulvareal, rumhøjde og rumindhold skal være afpasset efter arbejdets art, så arbejdet kan foregå forsvarligt

Du kan se mere om arbejdstilsynets anbefalinger her

2. Vælg møbler med høj komfort

Der findes ikke en korrekt måde at indrette sit kontor på, og stilarterne går da også fra at være minimalistisk til farverig og fra rustik til moderne.

Dog kan valg af møbler til kontoret være overvældende for mange, særligt hvis de ikke har en klar vision om den stil og de rum, som møblerne skal bruges til.

Det er dog ikke ligegyldigt, hvilke møbler der indkøbes til kontoret. Kontormøbler bør være komfortable, da de skal bruges af medarbejderne i stor udstrækning. Derfor anbefaler vi, at møblerne giver komfort og muliggør afveksling af arbejdspositionen – for eksempel med hæve/sænkeborde og ergonomisk korrekte stole.

Til mindre kontorlokaler kan store møbler virke tungt i lokalerne, så derfor kan du overveje at vælge møbler med slanke ben og sørge for, at der er god plads rundt om møblerne.

3. Skab god akustik

En god akustik er afgørende for et effektivt og godt arbejdsmiljø. Der findes mange gode råd til, hvordan du kan minimere støj, hvilket blandt andet inkluderer:

  • Tæpper
  • Skærmvægge
  • Rumdelere
  • Akustiklofte
  • Trælameller i loftet og/eller på væggene

Meget støj er et forstyrrende element for de fleste mennesker, ligesom meget trafik kan virke generende. Husk derfor at indtænke støj og akustik i indretningen af kontoret.

Se også: Tips til at renovere dine kontorlokaler .

4. Vælg god belysning

Gode lysforhold er en vigtig del af arbejdsmiljøet på et kontor. God belysning vil have en positiv indflydelse på arbejdsmiljøet.

Lys på et kontor bør belyse det, der arbejdes med, så det fremstår tydeligt. Samtidig skal belysningen også sikre, at arbejdet kan foregå forsvarligt og sikkert.

De mest optimale lysforhold består af dagslys kombineret med kunstig belysning.

Sørg gerne for at hver enkelt medarbejder har mulighed for at justere belysningen på deres arbejdsplads – fx med en skrivebordslampe.

5. Lav gode og funktionelle fællesarealer

Fællesarealer opfordrer til, at medarbejderen kan tage et afbræk fra det daglige arbejde på kontoret. Her kan medarbejderen holde pause, snakke med sine kollegaer og ellers få et afbræk fra arbejdet.

Afhængigt af indretningen, kan fællesarealerne også benyttes til tværfagligt arbejde eller andre opgaver, som kræver samarbejde – men i et rum, som ikke er lige så formelt som mødelokalet.